Tammy Lovin este specialistă în tehnologii emergente și artă digitală. Activează în zona de NFT de 3 ani și dezvoltă proiecte de virtual fashion și de arhitectură în Metavers. Lucrările ei au fost expuse în galerii de artă din Miami, New York, Los Angeles și Beijing, dar și în multiple Metaversuri.


 


Cum te-ai pregătit pentru acest tip de exprimare artistică? Ai o educație formală, informală sau non-formală în domeniul tehnologiilor și educației digitale? Există o serie de noțiuni de bază necesare pentru a funcționa în această industrie?


Nu cred că este neapărat necesară o educație formală ca să activezi în industria asta, dar eu am una. Am o diplomă de licență în design industrial de la Facultatea de Arhitectura și o diplomă de master în design si materiale de la Facultatea de Arte.


Fiind educată formal, țin foarte mult cont de stilurile artistice și de toată evoluția lor de-a lungul diverselor perioade și pun mare accent pe capacitățile tehnice ale unui artist. De exemplu, evaluez un pictor după skill-urile lui de a reda un peisaj realist, chiar daca acest alege să creeze intr-un stil naiv: dupa parerea mea, dacă doar desenezi naiv și nu ai capacitatea de a picta hiperrealist, fără să vreau, aplic o prejudecată, in sensul in care nu pare o alegere de stil, ci o limitare data de abilitatile personale.


Care sunt influențele tale cele mai puternice?


Sunt influențată enorm de evoluția tehnologică. În sensul în care atunci când tehnologia evoluează într-o direcție anume, mă gândesc cum aș putea folosi noile inventii ca să fac artă. E foarte interesant cum te influențează mediul în care lucrezi: sa creezi cu pensula pe hârtie, e total diferit ca senzatie de a modela 3D pe calculator și cu totul altfel se simte să lucrezi 3D în VR, unde perspectiva e complet imersivă. 


Cum rămâi la curent cu cele mai recente tendințe și inovații și cum îți găsești inspirația?


Urmăresc pe social media mulți lideri de opinie din zona asta. Pe lângă asta, sunt și în grupuri de creatori de la Meta sau în diverse grupari internaționale de artisti. Uneori trendurile apar artificial, adică sunt susținute de companii mari, care plătesc creatorii să facă diverse tipuri de conținut, eu fiind printre genul acesta de promotori ale unor curente.


Știu că ai avut expoziții în Metavers. În ce alte modalități se poate integra sau declina arta ta în Metavers?  


În primul rând aș explica ce înseamnă metaversul, foarte pe scurt. E un spațiu digital, care poate fi accesat fie de pe desktop, fie de pe telefon, fie din VR și e un mediu care este experimentat la comun, simultan, pentru toți utilizatorii. 


Practic, vezi avatare, care corespund unor oameni reali, și vezi și toate elementele care sunt amplasate in acel spatiu comun. Iar acolo arta poate fi arătată în diverse feluri: ca un tablou, în cazul în care forma ta de artă este o imagine, ca o sculptură dacă este un item 3D, sau chiar ca sunete ambientale pe care toată lumea le poate asculta, dacă este o piesă muzicală. 


Eu am expus lucrări ca și canvasuri majoritar în cadrul mai multor expoziții din multiple metaversurile existente. Am colecționari care au achiziționat NFT-uri de la mine și le-au expus în propriile lor spații din Metavers. Am avut chiar si lansari de colectii de NFT în Metavers, unde am avut invitați pe care i-am plimbat într-un tur de galerie și le-am povestit despre fiecare lucrare. 


RADAR 2022 are ca temă Metaversul. Ne-ai explicat cum arată pentru tine. În ce formă crezi că o să se cristalizeze în viitor?


Cred ca va fi într-un format extrem de accesibil și intuitiv, care ne-ar ajuta pe toți să ne ducem viața de zi cu zi intr-un fel benefic augmentat . Felul în care se va cristaliza acest lucru, ar fi prin intermediul ochelarilor AR, iar felul în care vor funcționa va fi următorul: tu o să-ți pui ochelarii și o să ai această realitate augmentată, suprapusă peste realitatea ta. 


O fază ulterioară va fi și mai interesantă pentru că vei putea să creezi, în timp real, environment-uri si obiecte prin comandă vocală, cu ajutorul artificial intelligence, ceva ce acum este in stadii incipiente si oricine va putea să genereze, in decurs de cateva secunde orice fel de obiecte si spatii pe care le va putea experimenta. 


Ai menționat artificial intelligence și știu că faci creații folosind diverse programe de AI. Care e rolul artistului într-un viitor în care inteligența artificială poate crea artă infinit mai repede și uneori mai bine? 


E foarte interesant ce se întâmplă. Pe de o parte, AI deschide lumea artei absolut oricui poate să scrie un text. Dar totusi exista cateva diferente intre cine este autorul: într-un fel e privit faptul că eu aleg să creez cu artificial intelligence, deși aș putea la fel de bine să fac eu totul de la zero și în alt fel e privit cineva care nu are niciun background în zona asta și a pus doar un text. Momentan exista un mare debate despre etica acestor procese.


Deși rezultatul poate fi similar. 


Rezultatul poate fi extrem de similar aproape chiar identic, absolut! Este foarte interesant: cine este artistul? Cel care a scris codul pentru artificial intelligence? Însuși AI-ul de sine stator? Tu cel care scrii textul? Ambii? Toată lumea? Cine? Nu știu, sunt vremuri noi. (râde)


Cum te simți în fața acestor schimbări?


Pe mine mă entuziasmează foarte tare, ca orice avans tehnologic cred ca vine cu schimbari pozitive, deși am o oarecare temere legată de viitorul job-ului meu. Pe de altă parte, cred că viitorul job-ului meu va shifta de la creator la ”ajustator” și curator: sper că meseria mea se va schimba într-un fel în care îmi va fi mult mai ușor să lucrez, in primul rand pentru timpul mai scurt de executie. 


Ca să fiu sinceră, de mai bine de un an și jumătate, de când am văzut cât de repede avansează AI-ul, am încetat să mai învăț soft-uri noi. Dacă până atunci eram într-o cursă nebună de a învăța foarte multe unelte digitale, acum cred că vor deveni foarte curând de domeniul trecutului. Și-atunci am încercat să fiu mai eficientă și să mă limitez doar la unele de baza cat sa imi asigur un flow de lucru cu minim de efort. Deja se întâmplă chestia asta în VR, unde poți să faci bine-mersi o lucrare 3D superbă, fără să ai cunoștințe de 3D de desktop in prealabil, pentru că este foarte intuitiv. 


Recent, NFT-uri create de tine au apărut pe ecranele celebrului Times Square din New York. Cum ai ajuns să expui acolo?


Am fost încă de la început în cea mai mare comunitate de NFT-uri globala de pe o platforma. Și-atunci au început să vină foarte multe oportunități spre mine și am avut parte de susținere și de recunoaștere din partea comunității internaționale. 


Am expus în doi ani consecutivi, la prima și a doua ediție la Bitcoin Miami, am mai expus la conferințe de crypto la New York, Los Angeles sau Beijing. Expunerea în Times Square de anul acesta, în cadrul NFT New York, a venit ca urmare a acestor invitații, de-a lungul timpului. 


Există o piață de NFT-uri la noi?


Da, există și la noi o piață. Sunt foarte mulți oameni în România care au cumpărat NFT-uri cu scopul de a face bani rapid. Aceia nu fac parte dintre colecționarii mei; nu cred că am nicio piesă care să fi fost revândută și nici n-aș vrea să fie revândute ca sa fiu sincera. România cred eu ca este o țară mai degrabă de creatori decât de cumpărători. De la noi pornesc extrem de multe proiecte de crypto de succes și avem foarte mulți oameni talentați care sunt artiști NFT. 


Ce proiect la care lucrezi acum te entuziasmează cel mai mult?


Sunt foarte încântată de un proiect în care datele mele biometrice (puls, temperatură, somn etc.) înregistrate de inelul meu smart sunt transformate, printr-un cod, într-o lucrare de artă programabilă de tip NFT.


Ce crezi că e reprezentativ pentru arta ta?


În general, încerc să exprim într-un fel colorat și foarte eye candy și atractiv lucruri care sunt foarte dark. Arta mea pare foarte light, ca vibe, atunci când oamenii se uită peste portofoliul meu, dar când citești, de fapt, descrierea, citești despre trauma transgenerațională a femeilor, abuzuri, violență, despre stări de claustrare extremă. 


Este fix modul în care văd eu viața. Deși am aceste experiențe negative interioare extrem de puternice, my mind is a happy place, in ciuda realitatii exterioare, si vreau sa impartasesc asta si cu cei care ma urmaresc pe diverse platforme. 


 


Interviu realizat de Ina Țăranu-Hofnăr.

NEWSLETTER